Tuesday, September 13, 2011

... "Quran Saintifik..."


Buku Oleh Dr. Danial Zainal Abidin... 
Aku terima buku dari bapa mertua ku yg prihatin... dia membeli buku ni, dan dia ingin berkongsi dengan anak menantu nya... itu pun setelah dia selesai baca, dia serahkan pada aku & suami ku... selepas itu, dia pegi beli satu lagi sebagai simpanan dan bahan bacaan santai dia di rumah... 

aku baru nk memulakn bab pertama.. tapi sebelum tu, sempat juga aku melompat ke bab2 yg aku rasa, tajuknya aku suka, dan terus aku baca huraian nya... jika secara ringkasnya, buku ni menerangkan kecemerlangan Quran daripada teropong sains... atau dengan kata yang lebih ringkas, kaitan sains dan Al-Quran.. setiap apa yang tertulis di dalam al-quran, dihuraikan dengan bantuan fakta sains... haaa... menarik kan.. selama ini, banyak kajian telah dilakukan untuk mencari kebenaran intipati quran.. mengkaji kejadian alam.. mengkaji asal usul manusia..  mempelajari matlamat dan tujuan hidup manusia... macam2 kajian yang dibuat semata-mata untuk mencari kebenaran kitab suci Al-Quran... makanya, lahirlah buku seperti ini yang mengupas intipati al-quran daripada perspektif sains... lebih mudah untuk kita fahami dan hayati seterusnya membuka lebih luas fikiran dan hati kita, untuk kita fikirkan sejenak, siapa kita sebenarnya...

yang paling aku tertarik, ada satu bab yang bertajuk " Islam Pemangkin Sains.." antaranya huraian nya berbunyi, " ayat 190 dalam suraj Al Imran berhubung ulul albab merangsang umat islam menjadi saintis. Saintis yg mahu dihasilkan mengikut formula Quran adalah saintis yg mengingati Allah di mana sahaja dia berada. Bukannya saintis yang ateris..."

ini sahaja mukadimah yg dapat aku berikan berkenaan buku ini... jika ada masa aku yg terluang, aku akan menarikan jejari comei ku untuk aku taip apa yg telah aku baca... sebih seronok untuk dikongsi bersama...

p/s~~~ masih kesunyiaan...

No comments:

Post a Comment