Wednesday, August 3, 2011

... cerita Puasa hari ke 3...

Alhamdulillah... bulan puasa sudah menjelma... tahun lepas, x dapt menyambut hari pertama puasa sebab ehem ehem... tahun ni, dapat sambut.. alhamdulillah... yg menambah best aku ialah tahun ni Ipin tak malas bangun sahur.. dh masuk hari ke 3, dia tetap bangun dengan jayanya...hehehe.. siap teman mama masak lagi tu... betuah nya terasa diri mama sbb ada orang teman memeriahkan suasana subuh mama..


malangnya, setakat hari ini, x penuh sehari pun puasa dia... sebab perut dia pedih.. tak per Sayang.. mama faham.. mama ingat lagi masa Ipin kecik2 lagi... mama penah tido Hospital Az-Zahrah dan SJMC sebab perut Ipin problem... sebab tu, smpai sekarang ni, mama memang jaga perut Ipin sebab perut Ipin tu sensitif.. mama x paksa Ipin puasa.. mama tau, semangat Ipin kuat, tapi perut Ipin x kuat untuk menahan rasa lapar... mama bangga, sebab Ipin terus mencuba.. bangun sahur dan cuba menahan lapar ... x per.. nanti lama2 perut Ipin akan belajar...


pasal Hubby pulak, dia tido pukul 3 pagi, tiap2 hari sebab siapkan kerja... so, dia makan siap2 sebelum tido.. itulah waktu sahur dia... lagi pun, dia x makan nasi masa sahur .. memang itu cara dia ...


1st day buka puasa, berbuka bersama mertua.. aku bawa donut big apple.. yg penuh dengan segala coklat ngn cream tu.. yelah... dh x makan sehari, kena la tambah balik lemak2 yg susut tu...hehehe... mak mertua masak banyak lauk, ada ayam percik, sup sayur, hubby pulak sempat grill udang.. memang meriah le hidangan nya tu... family pun cukup semua ada.. x putus senyuman dari wajah mertua aku.. abah kata, ini lah hasilnya dari kehidupan 2 orang insan... dulu makan kt meja, skrg dh tak muat meja.. kena duduk bawah mcm kenduri... x per abah.. inilah hasil apa yang abah perjuangkan.. kami semua sayang abah ngn mak..wahai mertua ku...


minggu ni rasanya mcm nk berlonggok dengan adik beradik aku pulak.. nk setting dgn kak long.. sbb cuma minggu ni je aku free.. minggu2 depan, x leh nak janji masa aku.. so, kena kejar masa untuk laksanakan tanggungjawab...


tahun ni, jika tuhan mengizinkan aku untuk menarik nafas ini sehingga menyambut raya, aku akan menyambut ulangtahun perkahwinan aku..  yang ke sembilan tahun... sembilan tahun... sembilan... bukan satu.. bukan dua... kira dengan jari, hampir abes jari tu.. pejam celik, suka duka, bahagia derita.... sembilan tahun jugak...alahai... itulah kehidupan... ada rakan aku pernah kata.. laluan hidup dia macam air.. setia mengalir menuruti saluran nya... apa pun yg melintang di hadapan nya, ia tetap setia mengalir ... hmmm.... tabah sungguh dia hingga boleh menjadi air... rasanya, aku pun mcm tu, kot.. sebab dh sembilan tahun aku jadi air.. setia dlm perjalanan kehidupan... redah je apa aku jumpa depan mata...


hmm... selamat menempuh puasa buat diri ku yg dok pitam2 sebab darah rendah ni... tensen & serabut hotak ni, x boleh nak cerita.. tapi tak jugak darah naik... makin rendah lagi ada la.. x per la.. bersyukur la jugak sebab ada darah yg mengalir dlm badan nie..


cukup.... mari sambung keja.. keja... keja... keja...

No comments:

Post a Comment