Wednesday, June 6, 2012

Ayat-ayat Hati . . . . .

As-salam.... Macam best je tajuk nya.. Ayat2 hati... 


Dah lama tak menulis di blog sndiri... entah kenapa sejak akhir2 ni aku lebih suka komen blog org lain dari menulis di blog sndiri.... but now, i'm back.... 


welcome to my blog yg tak seberapanya ini... sebenarnya banyak sangat ayat2 trsirat dalam hati utk aku luahkan... tapi pada firasat aku, hati aku lebih pandai menyimpan ayat2 itu, lebih baik aku jangan tulis... 
menjaga diri sndiri lebih baik sebelum menjaga orang lain... aku percaya, "kalau negatif yng kita keluarkan, negatiflah juga yg akan kembali kpd kita..." no no no.... always positif.... 


buat rakan2 ku sekalian (trmasuk musuh2 ku... mesti ada kan ) semoga kalian semua berada dlm keadaan sejahtera...  percaya pada kekuatan diri sndiri adalah sesuatu yang istimewa dan jarang2 sekali kita boleh aplikasikan dalam kehidupan kita... remember aku pernah tulis, "kita tak tahu betapa tabahnya kita sehinggalah kita terpaksa tabah..." simple but true .. kita berdepan dgn bermacam macam ragam manusia di planet bumi ini... ada yang ego, perasan bagus, tak sedar diri...hahaha... kasar sungguh bahasa aku... tapi itulah hakikatnya.. dan kita juga munkin memiliki sifat2 tersebut tanpa kita sedari... so, kembali kepada ayat di atas, kalau negatif yg kita keluarkan, negatiflah juga yg akan kita terima... 


"kenang kembali, apa yg kita miliki sekarang adalah kesan daripada apa yg pernah kita lakukan dahulu..." aku selalu  memikirkan ayat ini apabila penyesalan terdetik didalam hati... penyesalan sepatutnya tidak wujud dalam hidup kita tetapi dengan penyesalan lah kita akan mencari penyelesaian...  


"manusia yang bijak akan membetulkan kesilapan yg pernah dilakukan, sebaliknya manusia yg gagal akan mencari alasan di atas kesilapan tersebut..." kata2 ni aku dengar dari my sis cik rina... betul apa yg dia katakan... kebijakan & kematangan manusia akan mendorongnya memperbetulkan kembali kesilapan lalu dan yakin ianya akan membuahkan kejayaan... tetapi jika manusia yang gagal, dia akan mencari sejuta alasan untuk melepaskan kesalahan itu daripadanya dan seterusnya mengulangi kembali kesalahan tersebut... 


"fahami apa yang diperjuangkan adalah lebih mudah daripada berjuang tanpa mengerti apa-apa..." hahaha... macam askar pulak.. ini pula ayat bagi mereka yang tidak mengetahui apa tujuan kehidupan ini... 
"adakah kita memenuhi tujuan hidup atau kita mencari tujuan hidup..."  kita sedar, bukan mudah memenuhi & mencari tujuan hidup kita. tetapi adakah kita sedar kita sedang melaluinya saat ini. setiap saat ada pilihanraya dalam hidup kita. baik atau jahat...? nak ikut atau tidak...? nak buat atau tidak...? bukankah itu yang kita hadapi setiap masa.... benar... lebih mudah untuk memikirkannya daripada melaksanakannya.. kerana kita tidak sempurna.. manusia memang tidak sempurna.. selalu dengar ayat itu kan.. kita memang tidak sempurna.. tetapi tahukah kita, dimana kesempurnaan kita.. kesempurnaan kita ialah akal.. kerana akal lah kita diiktiraf sebagai makhluk yang sempurna.. akal kita sempurna  jika kita bijak menggunakannya.. kehidupan tidak menuntut kita menjadi sempurna tetapi dengan memenuhi & mencari tujuan hidup berbekalkan akal fikiran, insyaallah kita akan menjadi sempurna tanpa kita sedari...

aku hanya pandai menulis sedangkan aku pun masih merangkak rangkak meniti laluan ini.. apa yg aku kongsikan di sini hanyalah untuk peringatan diri sendiri dan rakan2 sekelian boleh menfaatkan sekiranya ia benar dan berguna untuk anda.. apa yang penting, kita jangan ego dengan kehidupan kerana orang yang ego dengan kehidupan ia sebenarnya berlawan dengan dirinya sendiri. rugi kan, menjadi manusia seperti itu... aku juga kadangkala ego dan aku sndiri terasa bahawa aku manusia yg bodoh kerana sifat itu.. "kita boleh ego sekiranya kita layak untuk ego..." ha ha ha ha.... pepatah ni aku reka sendiri... siapa kita untuk berasa ego kan.. renung renungkan diri sebelum ego...(nasihat utk diri sendiri..) ego tak sama makna dengan berlagak yer...kalau tak percaya, rujuk kamus.. bahasa melayu bukan bahasa korea (musim k-pop ler katakan...) 


ok lah ... setakat ini sahaja yg mampu aku taip dari berjuta billion trillion ayat yg ada dalam hati ini... tak larat nk menaip sbb aku kan sekarang dh mula menjahit .. hobi di malam hari..hihihi... lenguh tangan gunting kain beb... ni baru stat belajar tp dh lenguh2 tangan... apaadaaaa... hahaha...   lepas ni boleh menjahit puas2...seronok rupanya pandai menjahit ni... bagus la kan... sekurang kurangnya ada kemajuan dalam hidup aku... bab kemajuan dalam hidup ni, aku syorkan korg contohilah aku sekarang ini sebab aku mencari kemajuan dlm hidup, bukan mencari kehancuran hidup... ter berlagak pulak..huhu... rasanya tak salah nk berlagak sekejap sbb mmg aku sedang ada kemajuan... sedang memuaskan hati sendiri... kan lebih baik daripada ego dengan benda2 tak berfaedah... please la... jangan berlagak tunjuk dgn orang lain yg ualllz ada  benda itu ini tetapi rupanya membuatkan orang nampak pekong didada anda... mohon Allah jauhkan aku & rakan2 dari bala2 yg macam tu.. 

akhir kata, cuaca tak menentu sekarang ini... jangan main hujan atau main panas... nanti habis duit bayor ke klinik aje... duit yg ada tu kena simpan elok2.. kita tak tahu apa yg menanti depan kita... nak buat pelaburan pun, tak kiralah nk bela kucing ke bela orang ke atau nk masuk saham ke, biarlah kepada benda2 yg berkualiti dan mendatangkan hasil.. kalau setakat nk suka2 atau nk menghilangkan boring, itu perbuatan utk orang kaya yg duit tak tau nk buat apa dah .. dan utk rakan2 yg ekonominya seangkatan dengan aku, baik rentikan jelah..  silap2 duit habis hasil takdok... 


sesungguhnya, yg baik itu dari Allah dan buruk itu datang dari tangan aku yg gatal2 menaip nih... har har har... chow...