Wednesday, February 8, 2012

Sesat JALAN . . . . .

Alhamdulillah... dh lama x update blog .. 
Hari ini, aku bertemankan tisu ...huhuhu... nikmat untuk aku menggunakan hidung telah ditarik oleh NYA... apa kan daya.. kita kan pinjam kenikmatan ni.. sesekali dia nk tarik, apa boleh buat kan.. kena la beli tisu.. walaupun berteman tisu, aku tetap datang keja macam biasa..takan nk mc pulak sebab dh 4 hari cuti.. 

sebenarnya, aku kena hujan semalan.. aku dh lewat untuk pegi program, aku redah je ujan masa nak masuk dalam keta amik payung untuk anak2..  terasa macam kebal kekonon.. rupanya kalah jugak..antibodi tak kuat sgt..

okey... cerita perihal sesat jalan..

Teringat pulak kata2 kawan aku..  dia kata.. Julia... cuba U tutup mata, then U jalan .. aku pun jawab, abes la tersondol meja nti... dia punyalah gelak, mcm la aku buat lawak.. 

Rupa2 nya, penjelasan nya macam ni... Julia, U sebenarnya, memang tengah buat macam tu ... sebabnya, u tak nampak pun apa2  yang akan terjadi sesaat lepas ni, seminit akan datang apa lagi esok yg akan menjelma.. jadinya sama je.. bezanya, U tak tutup mata dengan kain.. hakikatnya, kita merentasi jalan yang kita tak tahu apa yang ada dihadapannya.. kita tak tahu, kita tak nampak..malahan kita tak dapat menghidunya... 
Tatkala kita drive dekat highway, kita takut sesat..kita refer map atau pun zaman skrg ni ada GPS, google... tak pun, kita call kawan kita, tnya dia direction.. begitulah takutnya kita dengan kesesatan di highway tu..

renungkan sebentar, bagaimana U merentasi jalan dalam kehidupan U.. mesti U tanak sesat kan... sebab tu kita ada panduan hidup sebagai umat islam... supaya kita tak tersesat dan tersasar jauh dari jalan NYA... panduan hidup itu seperi map/GPS.. kita kadangkala sesat kerana kelalaian kita, tidak refer kepada panduan nya.. dan di dalam setiap jalan, TIADA jalan mati.. pasti ada jalan lain samada ke bawah, ke atas, terus atau patah balik... boleh kalau nk patah balik, tapi kena ada u-turn, bukan reverse... maksud reverse dalam topik ini ialah anda tak nampak sepenuhnya ketika reverse..makanya akan berlakulah kejadian2 yg tidak diingini.. 

ooowwhhh... baru aku faham... contoh yang simple, tetapi memberi makna yang begitu besar... 
haaa.... dalam maksud ayat tu kan... 

itulah kisah perihal sesat jalan... kehidupan kan... jalan yang penuh liku & ranjau.. tiada manusia akan mengikut jalan yg sama walaupun seibu sebapa,  tinggal sebumbung, makan sepinggan dan tidur sebantal..  itulah ketentuan kita.. mengapa jadi macam tu...? sebab, pencipta kita, DIA takan beri laluan yg penuh duri melainkan DIA tahu kita boleh menghadapinya walau dengan apa cara sekalipun..

No comments:

Post a Comment